Medische acceptatie AOV: zo werkt het

Voor de medische acceptatie van een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) vragen wij een aantal medische gegevens bij je op. Deze gegevens worden vastgelegd in een gezondheidsverklaring. Geven de gegevens reden tot verder onderzoek? Dan kan er naast de gezondheidsverklaring ook een medische keuring nodig zijn. Meestal is dit niet het geval. Daarna beoordelen wij je medische acceptatie. Hieronder lees je meer over deze medische acceptatie.

Medische acceptatie na AOV-aanvraag

Ben je akkoord met de offerte voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering die je via een van onze adviseurs hebt aangevraagd? Dan beoordeelt De Zeeuwse uiteindelijk de aanvraag. Nadat wij je aanvraag voor een AOV hebben ontvangen, bespreken wij een aantal gezondheidsvragen met je. Aan de hand hiervan beoordelen wij of we je een AOV kunnen aanbieden op basis van normale voorwaarden of eventueel met voorwaarden. Dit proces heet medische acceptatie. Hieronder lees je hoe de medische acceptatie van De Zeeuwse werkt. 

De 5 stappen van het medisch acceptatieproces

Bij de medische acceptatie van je arbeidsongeschiktheidsverzekering volg je de volgende 5 stappen: 

  1. Je maakt een afspraak voor een telefoongesprek met onze Medische Dienst. Je kiest zelf een dag en tijd die voor jou handig zijn. Dit gesprek duurt ongeveer 45 minuten.
  2. Onze Medische Dienst belt je op het afgesproken moment en stelt je een aantal vragen over je gezondheid. Vervolgens maken wij de gezondheidsverklaring voor je op en ontvang je deze per post of per mail (afhankelijk van je voorkeur).
  3. Ben je akkoord met de verklaring? Dan stuur je het document ondertekend terug. Als je iets wilt aanpassen of aanvullen, is dat ook mogelijk.
  4. Onze medisch adviseur beoordeelt je medische gegevens en brengt advies uit aan De Zeeuwse. Is er aanvullende informatie nodig? Dan ontvang je een machtiging waarmee je toestemming geeft aan de zorgverlener om de informatie aan de medisch adviseur/onze Medische Dienst toe te sturen. Soms is een medische keuring nodig, dit is in de meeste gevallen niet nodig.
  5. De medisch adviseur geeft De Zeeuwse advies bij het aanbieden van de verzekering. Dit kan zijn tegen normale voorwaarden, met beperkende voorwaarden (bijvoorbeeld een medische uitsluiting) en/of een hogere premie. Of om je aanvraag niet te accepteren. In de meeste gevallen wordt een verzekering tegen de normale voorwaarden aangeboden.

De gezondheidsverklaring AOV

Om je aanvraag goed te beoordelen, hebben we een paar medische gegevens van je nodig. Je ontvangt per
e-mail een link om een afspraak te maken voor een telefoongesprek met onze Medische Dienst. Je kiest zelf een dag en tijd die voor jou handig zijn. Tijdens het gesprek bespreken we een aantal gezondheidsvragen.
Heb je zelf nog andere vragen? Dan heb je gelijk de mogelijkheid om deze direct aan ons te stellen zodat alles duidelijk is. 

Het gesprek duurt ongeveer 45 minuten. Na het gesprek ontvang je een document met jouw gezondheidsverklaring, per post of digitaal, afhankelijk van wat jij kiest. Ben je akkoord met de verklaring? Dan stuur je deze ondertekend terug. Als je iets wilt aanpassen of aanvullen, is dat ook mogelijk.

Waarom is een gezondheidsverklaring nodig?

Je hebt een AOV aangevraagd bij De Zeeuwse. Aan de hand van de gezondheidsverklaring maakt onze medisch adviseur een inschatting van hoe het met je gezondheid is en het risico op arbeidsongeschiktheid in de toekomst. Hij deelt zijn advies met De Zeeuwse. De gezondheidsverklaring is dus belangrijk voor de medische acceptatie.

Welke vragen staan er in de gezondheidsverklaring AOV?

Tijdens het telefoongesprek vragen we naar je gezondheid op dit moment maar ook naar je medische geschiedenis. Denk hierbij aan vragen over roken en medicijngebruik, zowel nu als in het verleden.

“Onze klanten ervaren onze telefonische medische acceptatie als zeer positief. Vragen worden waar nodig toegelicht, direct beantwoord en vervolgonderzoeken zijn minder vaak nodig.“

De voordelen van onze telefonische medische acceptatie

Bij onze medische acceptatie is de gezondheidsverklaring een belangrijk document. We begrijpen dat je misschien vragen hebt over het invullen van de verklaring of over de medische termen die je leest. Daarom nemen we samen met jou de vragen door in een telefoongesprek. Onze Medische Dienst helpt je hier graag bij. Je mag altijd vragen stellen zodat het proces duidelijk is. Veel klanten vinden deze telefonische begeleiding erg prettig. 
 
Met het telefoongesprek voorkomen we vaak vervolgonderzoeken omdat onze Medische Dienst meteen extra vragen kan stellen. Zo kunnen ze goed inschatten of klachten ernstig zijn of niet. Dit soort details zijn niet altijd duidelijk bij een schriftelijke invulling. 

 

De medische keuring

Soms heeft de medisch adviseur na het ontvangen van je gezondheidsverklaring extra informatie nodig. Dit helpt om een beter beeld te krijgen van je gezondheidssituatie. De medisch adviseur kan dan aanvullende informatie opvragen bij een (huis)arts of specialist die jou behandelt of heeft behandeld. De medisch adviseur vraagt je dan om toestemming voor het opvragen van deze informatie. Dit gaat via een machtiging. Ook kan hij je vragen om een medisch onderzoek te ondergaan. Je bent niet verplicht om toestemming te geven of mee te werken aan een onderzoek. Houd er wel rekening mee dat wij zonder deze informatie geen verzekering kunnen aanbieden.

De beoordeling van je medische acceptatie

De medisch adviseur beoordeelt de medische gegevens aan de hand van jouw gezondheidsverklaring. Hij brengt advies uit aan de Zeeuwse over de acceptatie van de verzekering en tegen welke voorwaarden. Is het risico niet hoger dan gemiddeld? Dan bieden wij je een AOV aan tegen normale voorwaarden. 

Is er een verhoogd risico? Dan bieden wij je een verzekering met beperkende voorwaarden. Bijvoorbeeld een uitsluiting van een knie
 of een verzekering tegen een hogere premie. Is het risico te hoog? Dan wijzen wij je aanvraag voor een AOV af. Als dit van toepassing is, ontvang je altijd een schriftelijk bericht van de Medische Dienst. In dit bericht vind je de inhoud van het medisch advies en een toelichting hierop.

Veelgestelde vragen medische acceptatie AOV

Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) afsluiten?

Wil je een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) afsluiten? Of heb je aanvullende vragen over de verzekering of het medisch acceptatieproces? Neem vrijblijvend contact op met een adviseur. Die helpt je graag verder.