Veranderingen in de markt hebben geleid tot de onderstaande wijzigingen in de Aansprakelijkheidsverzekering Bedrijven, die voor nieuwe relaties gelden vanaf 1 juli 2021.
Nieuwe dekking: Werkzaamheden bij klanten
Ondernemers in de detailhandel kunnen werkzaamheden (laten) verrichten bij klanten. Denk aan het installeren van een wasmachine, het monteren van zonwering en het leggen van parket of tegels. De aansprakelijkheid voor deze werkzaamheden kan voortaan aanvullend worden meeverzekerd tegen een premietoeslag van 25%. Het eigen risico van deze dekking is € 250,-.
Wat is verzekerd?
Onder werkzaamheden bij klanten verstaan we bijvoorbeeld uitpakken, neerzetten, ophangen, installeren, zetten, leggen, monteren en aansluiten van door uw relatie geleverde zaken.
Niet verzekerd is de aansprakelijkheid voor schade aan zaken – en alle schade die hieruit voortkomt – door brand in verband met brandgevaarlijke werkzaamheden. Brandgevaarlijke werkzaamheden zijn bijvoorbeeld snijden, slijpen, vlamsolderen, lassen en verf afbranden. Mocht uw relatie deze werkzaamheden willen verzekeren, neem dan contact op met uw relatiebeheerder voor een passende oplossing.
Productaansprakelijkheid
Ondernemers die zelf producten maken of bewerken, producten importeren van buiten de EER of producten onder een eigen merk verkopen, worden gezien als producent en lopen risico als producten schade toebrengen aan derden. Zij kunnen hiervoor namelijk aansprakelijk gesteld worden. Hiervoor is dekking op de Aansprakelijkheidsverzekering Bedrijven onder de rubriek Productaansprakelijkheid.
De Aansprakelijkheidsverzekering Bedrijven biedt in dat geval voortaan alleen dekking als producten voldoen aan de Europese richtlijnen en wet- en regelgeving.
Voor een aantal productsoorten geldt echter in het vervolg een uitzondering. Voor de productsoorten kleurstoffen, cosmetica en diervoeding geldt namelijk een dekking voor productaansprakelijkheid van maximaal € 500.000,- per aanspraak en per jaar. Voor een aantal productsoorten is productaansprakelijkheid vanaf 1 juli 2021 niet meer verzekerd. Een overzicht van deze productsoorten vindt u hier.
Nieuw: dekking voor E-bikes
De aansprakelijkheid voor schade aan derden in verband met het gebruik van e-bikes kan aanvullend meeverzekerd worden voor € 75,- per e-bike per jaar. Het eigen risico is € 750,-.
Nieuw: dekking In-store-servicepunten
Steeds meer ondernemers hebben een servicepunt in hun winkel, bijvoorbeeld voor het afgeven en/of afhalen van spullen voor een stomerij, kledingreparatie of pakketdiensten. De aansprakelijkheid voor schade aan deze producten in beheer is voortaan standaard meeverzekerd tot € 5.000,- op de Aansprakelijkheidsverzekering. Het eigen risico is 10% van de schade met een minimum van € 100,-.
Dekking vermogensschade
In de Aanvullende Voorwaarden Aansprakelijkheid Bedrijven was een dekking opgenomen voor vermogensschade. Deze dekking is echter niet relevant voor bedrijven in de detailhandel en maakt daarom geen onderdeel meer uit van de nieuwe Productvoorwaarden Aansprakelijkheid.
Nieuw: dekking voor spiegels
Heeft uw relatie glas meeverzekerd? Dan is breuk van spiegels in de winkel vanaf 1 juli 2021 standaard meeverzekerd tot € 1.000,- per gebeurtenis.
Gewijzigde preventiemaatregelen
Hieronder vindt u een overzicht van de nieuwe preventiemaatregelen die vanaf 1 juli 2021 zijn opgenomen in de Branchevoorwaarden Detailhandel.
Bereiden van voedsel
Het komt steeds vaker voor dat retailbedrijven in hun winkel een kleine horecagelegenheid hebben, denk bijvoorbeeld aan een slager met een lunchroom of een boekenwinkel met een koffiebar. Mocht uw relatie deze ondersteunende horeca-activiteiten uitvoeren, dan is dit verzekerd op de Inventaris/Goederen-, Bedrijfsschade- en Bedrijfsgebouwenverzekering. Hiervoor gelden de volgende preventie-eisen:
Opslag brandbare materialen buiten het bedrijf
Brandstichting komt regelmatig voor bij detailhandel. Om dit te voorkomen gelden in het vervolg de volgende preventie-eisen. Afval en brandbare materialen moeten - buiten de openingstijden van het bedrijf - binnen of op een afgesloten terrein opgeslagen worden. Wanneer dit niet mogelijk is:
Gebruik van poetsdoeken in combinatie met olie
Broei, en vooral de combinatie van olie en textiel, vormt een groot brandrisico. Denk aan poetsdoeken die gebruikt zijn om parket of meubels in de olie te zetten. Wanneer in een bedrijf wordt gewerkt met oliën en hier poetsdoeken bij worden gebruikt, moeten deze poetsdoeken na gebruik worden gedeponeerd in metalen vaten met gesloten metalen deksels of in metalen vlamdovende afvalbakken. Ook speciale kunststof poetsdoekcontainers zijn toegestaan. Deze containers, vaten en afvalbakken mogen alleen worden gebruikt voor poetsdoeken en niet voor ander afval.
Opslag van goederen in kelder of souterrain
Goederen die uw relatie opslaat in een kelder of souterrain moeten op minimaal 10 centimeter boven de vloer geplaatst worden, bijvoorbeeld in stellingen of rekken. Schade door water aan goederen wordt alleen vergoed als aan deze voorwaarde is voldaan.
Zonnepanelen
Steeds meer branden worden veroorzaakt door zonnepanelen. Omdat brandveiligheid voor ons hoge prioriteit heeft, stellen we voor nieuwe relaties de volgende preventie-eisen:
Uitbreiding van dekking
Vanaf 1 juli 2021 gelden de volgende uitbreidingen van de dekking.
Ook verzekerd is schade als gevolg van:
Nieuw: dekking voor fluctuerende voorraden
Zijn er perioden in het jaar waarin uw relatie piekvoorraden in zijn bedrijf heeft? Bijvoorbeeld in de maand december? Dan is het belangrijk voor uw relatie te weten dat hij standaard een overdekking heeft van 10% op het verzekerd bedrag van goederen. Mocht dit niet voldoende zijn, dan kan uw relatie dit voortaan aanvullend verzekeren tot maximaal 125% van het verzekerd bedrag van goederen tegen een premietoeslag van 7,5%. Deze aanvullende dekking voor piekvoorraden geldt voor maximaal vier maanden per jaar.
Hoger verzekerd bedrag koelschade
Koelschade is standaard meeverzekerd tot € 5.000,-. Uw relatie kan een hoger bedrag meeverzekeren tegen een premietoeslag. Dit bedrag was maximaal € 25.000,- en is nu verhoogd naar € 50.000,-.
Vanaf een verzekerd bedrag van € 30.000,- gelden de volgende preventie-eisen:
| Soort bedrijf | Inbraakbeveiligingseisen |
| Detailhandel met laag inbraakrisico
(bijv. groentewinkel, slager en bakker) |
Inventaris/goederen vanaf € 0,-: SKG**-sloten |
| Detailhandel met gemiddeld inbraakrisico
(bijv. winkel in verlichting, keukens witgoed, modeartikelen, huishoudelijke artikelen) |
Inventaris/goederen tot € 25.000,-: SKG**-sloten
Inventaris/goederen vanaf € 25.000,-: conform VRKI 2.0 |
| Detailhandel met hoog inbraakrisico (bijv. supermarkt, slijter, drogist, opticien, winkel in kleding, fietsen, speelgoed, computer- en telecommunicatieapparatuur) |
Inventaris/goederen vanaf € 0,-: conform VRKI 2.0 |
Wat betekent VRKI voor mijn relaties?
Voor relaties die op basis van de bovenstaande tabel aan de inbraakbeveiligingseisen van VRKI moeten voldoen, gelden de volgende verplichtingen:
Vanaf 1 juli 2021 gelden de volgende wijzigingen in de Rechtsbijstandverzekering voor nieuwe relaties in de detailhandel.
Externe kosten
Voor externe kosten geldt een maximale vergoeding van € 50.000,-, waar de kosten van de zelfgekozen advocaat bij zijn inbegrepen. Als uw relatie kiest voor BrandMR, is de vergoeding nog steeds onbeperkt.
Uitsluiting geschillen